Esmorzar infantil

Nutrició

L’esmorzar aporta energia per començar el dia i contribueix a ingerir els nutrients necessaris de forma òptima. Per això és molt important promoure un esmorzar saludable, ric en nutrients, vitamines i minerals i crear l’hàbit en la infància dels nostres fills.

Què hauria d’incloure un bon esmorzar per a nens? Un esmorzar saludable ha de contenir aliments que donin als nens energia per començar el dia i els acompanyi en les seves aventures! Un esmorzar que es consideri equilibrat és el que conté làctics, fruites i cereals, aportant entre el 20-35% de les calories diàries que necessita el nen. Per què làctics, fruites i cereals?

Làctics

És molt important que els petits consumeixin làctics perquè els ajuda a desenvolupar-se i créixer. Una de les principals característiques és l’efecte del calci i la vitamina D en la salut òssia. A més, la llet i el iogurt, el formatge i les llets fermentades donen proteïna, micronutrients i components bioactius que ajuden a aconseguir els valors nutricionals en nens.

Fruita

La fruita és un altre bàsic de l’esmorzar saludable i es recomanable ingerir-ne almenys 3 cops al dia. Amb el seu alt contingut en aigua, la fruita ajuda a tenir una bona hidratació, aporta un alt contingut en hidrats de carboni com sucres, midó i fibra i una gran proporció de vitamines i minerals.

Cereals

La ciència ha demostrat que consumir regularment un esmorzar que inclou cereals (avena, musli, pa...) ajuda a aconseguir les recomanacions nutricionals, particularment de fibra dietètica, vitamina B, àcid fòlic, calci, ferro, magnesi i zinc.

A més d’aportar els valors nutricionals correctes, és molt important que l’esmorzar dels nens sigui donat en bones condicions:

  • Sentat
  • Almenys amb 15 minuts de dedicació
  • Relaxat i sense limitacions que no aportin res
  • L’esmorzar dels nens en edat escolar es divideix en dos: el que prenen a casa quan es lleven i el que es prenen al pati a mig matí. Aquest últim és el que té més possibilitats de convertir-se en poc saludable.

    Què podem fer per a que l’esmorzar de mig matí dels més petits sigui més sa?

    • En el cas de consumir un entrepà, fem servir pa integral de qualitat i canviem els embotits per formatge, truita o tonyina. • Intentem que prenguin un refrigeri com ara fruita, iogurt o fruits secs i així evitem les galetes, brioixeria, cremes per untar i snacks salats.

    Danonino Pouch y Bebedino són ideals per emportar a l’escola i completar el seu esmorzar. Contenen calci i són enriquits amb vitamina D que contribueix a l’absorció i utilització normal del calci. A més, poden estar fins a 8 hores fora de la nevera! Així que no t’oblidis de posar-los a la motxilla dels teus fills ;)

    Fonts:
    Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. Portal estadístic de l’SNS. Enquesta Nacional de Salut d’Espanya. Disponible a: https://www.msssi.gob.es/ estadEstudios/estadisticas/ encuestaNacional/home.htm.
    Nancy Babio, Laura Barrubés i Jordi Salas-Salvadó. Informe: importància del consum i qualitat de l’esmorzar en població infantil i adolescent. Unitat de nutrició humana. Departament de bioquímica i biotecnologia. Facultat de medicina i ciències de la salut. Universitat Rovira i Virgili. Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili. Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa. Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició, Institut de Salut Carles III. Madrid, Espanya.