{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat
dificultat
{{articleDetail.image[0].alt}} {{articleDetail.image[0].alt}}
{{image.alt}} {{image.alt}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}



TEMAS
{{freetag}}

Potser has sentit a dir que els aliments fermentats són l'última moda gastronòmica i potser, fins i tot, has sentit a parlar dels beneficis que aporten. Ara bé, si penses en la fermentació, segur que el que et ve al cap són aliments orientals, com ara el *kimchi*, el *kombucha*, el miso o el *tempeh*. Doncs has de saber que hi ha molts altres aliments molt comuns que també s'elaboren mitjançant un procés de fermentació, entre els quals n'hi ha alguns de tan habituals com el iogurt, el cafè, el vi o la cervesa.

Tens curiositat per saber quins en són els beneficis? A continuació analitzarem una sèrie de dades que s'amaguen darrere del moviment dels fermentats.

Benefici número 1 dels aliments fermentats: un gust deliciós

En molts aliments com la col o el tofu, la fermentació crea una gran varietat de sabors, encara que tots comparteixin una acidesa característica.

Sabies que sense la fermentació (o més exactament sense la lactofermentació) el iogurt no tindria aquest sabor àcid i delicat? A mesura que els microorganismes vius (concretament el Lactobacillus bulgaricus i l'Streptococcus thermophilus) s'alimenten de la lactosa present a la llet, produeixen àcid làctic, responsable del gust característic del iogurt.

Benefici número 2 dels aliments fermentats: la seva textura

A banda de ser els responsables del sabor característic dels aliments fermentats, els microorganismes vius (com el llevat o la floridura) també són essencials per aconseguir la consistència d'aquests aliments. El procés de fermentació tindrà un efecte diferent sobre la textura depenent dels molts aliments que es poden sotmetre a aquest procés.

En el cas del *kimchi*, la textura de la col es torna molt més tova i aquosa com a resultat de la fermentació.

En el cas del iogurt, l'àcid làctic resultant del procés de fermentació fa que la llet s'espesseixi i la dota de la textura cremosa pròpia del iogurt. D'aquesta manera, tant la temperatura com el temps i el tipus de procés de fermentació afecten la textura i el sabor dels aliments.

Benefici número 3 dels aliments fermentats: un procés de conservació natural

La fermentació és la responsable que els aliments tinguin un gust més intens i més varietat de textures, però té també un altre avantatge que no podem ignorar: els conserva.

Durant milers d'anys, l'ésser humà ha aprofitat el procés de fermentació per conservar els aliments per a èpoques d'escassetat.1 La fermentació impedeix la proliferació de bacteris nocius2 i, d'aquesta manera, amplia la vida útil dels aliments una vegada fermentats.3

Benefici número 4 dels aliments fermentats: millora la digestió de la lactosa gràcies al iogurt

Sobretot si et costa pair la lactosa, alguns aliments fermentats com el iogurt poden ser-te de molta ajuda.4  

En el iogurt, els microorganismes vius i la seva lactasa ajuden les persones amb intolerància a la lactosa a descompondre-la en l'intestí.5 Tot i que és possible que els símptomes no desapareguin del tot, hi ha estudis que indiquen que poden ser més lleus.

Són les sorpreses dels aliments fermentats!

Aliments fermentats casolans: també són facilíssims de preparar

T'atreu la idea de fermentar els teus propis aliments? Doncs és molt fàcil! Només et cal un envàs, aigua, sal i una mica de temps. La fermentació és un mètode excel·lent per conservar fruites o verdures fresques del nostre hort que ens sobrin o que estiguin d'oferta al mercat. És una tècnica deliciosa, natural i molt útil per estalviar, ja que ens ajuda a reduir el malbaratament d'aliments.

Fonts

1 http://www.pnas.org/content/101/51/17593
2 http://fyi.uwex.edu/safepreserving/2013/09/23/safe-preserving-fermented-foods/
3 http://www.fao.org/save-food/resources/keyfindings/en/
4 https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/lactose-intolerance
5 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12556948

Com es prepara?

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre