{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

El *kimchi*, el *kombucha*, la xucrut, el quefir o fins i tot el cafè: sabies que la fermentació té un paper important en l'elaboració d'aquests aliments i begudes? I no solament això: actualment els aliments fermentats estan emergint com una de les noves tendències gastronòmiques saludables i la seva popularitat puja com l'escuma a mesura que tant els nutricionistes com els famosos defensen aquests aliments plens de bacteris saludables.

Amb tota l'atenció que rep, la fermentació també suscita algunes preguntes i idees errònies. Per això, ara analitzarem cinc d'aquestes idees falses sobre els aliments fermentats per poder distingir les veritats de les mentides.

Idea falsa número 1: Els aliments fermentats no són més que una altra moda gastronòmica

De fet, la fermentació fa milers d'anys que s'utilitza en els processos de producció d'aliments. El vi, per exemple, es fabrica a partir d'un procés de fermentació alcohòlica i es creu que els seus orígens es remunten aproximadament a l'any 6600 aC.1 Quan no existien les neveres per conservar els aliments, la fermentació era un procés utilitzat àmpliament per allargar-ne la vida útil. Es produeix escalfant lleugerament els aliments perquè els bacteris hi proliferin i converteixin els sucres presents en àcids o en alcohol.2

Així doncs, la fermentació té una dilatada història com a procés de conservació.

Idea falsa número 2: Els aliments fermentats, en realitat, estan podrits

Després de moltes investigacions, Louis Pasteur, químic francès i pare de la zimologia, la ciència de la fermentació, va concloure que els cultius bacterians només poden proliferar i estar actius en organismes vius. Així, "la fermentació és un acte relacionat amb la vida i amb l'organització de les cèl·lules, no amb la seva mort o putrefacció". D'altra banda, és ben sabut que els aliments fermentats contenen nombrosos nutrients, a banda de bacteris vius.

Idea falsa número 3: La fermentació sempre té com a resultat un gust massa agre

El gust dels aliments fermentats és tan variat com els aliments que es poden fermentar o, fins i tot, més. El típic gust agre que s'associa a determinats aliments fermentats depèn del procés de fermentació que s'hagi seguit (temps, temperatura, bacteris vius, etc.).

Els iogurts són un exemple clàssic de producte lacti fermentat. En el seu estat natural, el sabor cremós i lleugerament àcid del iogurt no és gaire agre ni resulta desagradable. Com que cada classe d'aliment fermentat tindrà un sabor i una textura diferents, per què no els vas tastant i ho comproves?

Idea falsa número 4: Els fermentats casolans són difícils de fer

Fermentar aliments a casa és d'allò més senzill: amb una recepta simple només necessitaràs un envàs, aigua, sal i paciència: és un procés natural que qualsevol pot provar de fer.

Un exemple molt conegut és el iogurt casolà. Per preparar iogurt a casa, només cal que barregis un envàs de iogurt (que conté ferments) i un litre de llet. A continuació, escalfa'l lleugerament durant 12 o 14 hores, segons la textura que vulguis aconseguir. Tan senzill com això!

Idea falsa número 5: Els fermentats són massa cars per comprar-los o fer-los sovint

Res més lluny de la realitat: si ens decidim a fer els nostres propis fermentats, no necessitarem cap estri especial. Encara més, la fermentació ens ajudarà a reduir el malbaratament i a estalviar, ja que podrem conservar les fruites i les verdures fresques per consumir-les durant tot l'any. Així, podrem gaudir del seu color i del seu sabor únic en qualsevol moment.

Els antics aliments fermentats estan tornant a experimentar un nou i molt merescut auge: estàs preparat per incloure'ls en la teva alimentació diària?

 

Puc menjar iogurts, com a producte derivat de la llet fermentada, si soc intolerant a la lactosa?

És un motiu de preocupació, sobretot per a les persones que tenen dificultats a l'hora de pair la lactosa. No obstant això, sabies que els microorganismes vius presents al iogurt poden ajudar a digerir la lactosa que conté? Durant la fabricació del iogurt, s'afegeixen cultius de bacteris a la llet calenta. A continuació, a mesura que els bacteris es multipliquen, s'alimenten de la lactosa i la converteixen parcialment en àcid làctic.3 Una vegada consumit el iogurt, els bacteris vius que conté també continuen digerint la lactosa ja a l'intestí i, d'aquesta manera, en faciliten la digestió.4

Fonts

1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539767/
2 Hui YH, Meunier-Goddik L, Josephsen J, Nip WK, Stanfield PS (2004). Handbook of Food and Beverage Fermentation Technology. CRC Press, pàg. 27 i pàssim. ISBN 978-0-8247-5122-7.
3 http://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/cfcfr/CFRSearch.cfm?fr=131.200
4 https://www.niddk.nih.gov/health-information/digestive-diseases/lactose-intolerance

Com es prepara?

TEMAS
{{freetag}}

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre
Danone utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar la seva experiència de navegació, realitzar tasques d'analítica i mostrar continguts d'acord als teus interessos. Si continues navegant, entenem que acceptes la nostra política de cookies.