{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat
dificultat
{{articleDetail.image[0].alt}} {{articleDetail.image[0].alt}}
{{image.alt}} {{image.alt}}

TEMES

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMES

{{articleCapitalLetter()}}

TEMES

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}



TEMES

Tot i que l'alimentació del nadó és vital perquè es desenvolupi en tots els sentits, en la infància és necessari seguir també unes pautes d'alimentació per donar-li els nutrients necessaris per continuar creixent i afrontar nous reptes amb energia, com l'escola, les activitats extraescolars, els jocs… Als 3 anys la criatura deixa oficialment de ser un nadó i comença a ser preescolar. Als 3 anys és quan l'infant comença a ser més autònom i s'aventura a fer coses per si mateix, ja que se sent amb prou confiança per desvincular-se una mica de la mare.

Com és l'alimentació d'un nen de 3 anys?

Pel que fa a l'alimentació infantil (https://www.danone.es/ca/miprimerdanone/alimentacion-infantil) la mainada viu una transició entre els 2 i els 3 anys, que consisteix a començar a menjar trossos i abandonar els purés. Com que hem anat introduint-los tots els aliments a partir dels 6 mesos, ara ja pot prendre pràcticament de tot, fet que ens proporciona més llibertat per preparar tota mena de plats variats, i podrem cuinar els mateixos menús per al més petit que per a la resta de la família.

La seva dieta ha d'incloure tota mena d'aliments, tot i que hem de prescindir dels que són molt ensucrats o que contenen greixos saturats, com dolços o fregits. Podem basar-nos en la piràmide d'aliments per saber quines proporcions d'aliments ha de prendre per tenir una alimentació sana i equilibrada.

L'etapa dels 3 anys és important perquè és quan el nadó comença a aprendre com comportar-se a taula. Fer-lo seure amb la família, ensenyar-li a utilitzar got i coberts, i transmetre-li la importància de menjar ben assegudet i amb calma seran aspectes fonamentals perquè a la llarga mengi bé i adquireixi hàbits i normes correctes a taula. És tan important que li ensenyis el plaer de menjar com la importància de fer exercici físic per mantenir una vida saludable.

Als 3 anyets podem començar a oferir-los fruita seca tallada petita o triturada, que fins al moment havíem evitat perquè és altament al•lergògena. Quan la hi donem, hem de vigilar que la masteguin bé i que en prenguin en poca quantitat.

Els àpats en els nens de 3 anys

La mainada ha d'evitar menjar entre àpats, i els àpats han de ser cinc, plantejats sempre a les mateixes hores: esmorzar, segon esmorzar, dinar, berenar i sopar. És important que no repeteixin aliments el mateix dia i que els menús siguin ben variats perquè s'acostumin a menjar de tot. Si algun aliment li costa, insisteix i ofereix-l'hi sovint, perquè no saps mai quan podria començar a agradar-li.

L'esmorzar ha de cobrir el 25 % de les necessitats nutritives. Amb un lacti, cereals i fruites n'hi haurà prou per començar el dia amb energia. Els cereals és millor que siguin integrals i poc ensucrats, i les galetes, de tipus maria o Digestive. Evitem els aliments massa dolços o que continguin xocolata.
A mig matí podem donar-li una peça de fruita, una torrada o un entrepà per frenar la gana fins que arribi l'hora de dinar.

Per dinar i sopar podem alternar entre les 5 racions de carn recomanades per a la setmana o les 3 racions de peix blau o blanc. La manera més saludable de preparar la carn i el peix és a la planxa o al forn, tot i que de tant en tant podem servir aquestes racions arrebossades i fregides. Per acompanyar la proteïna podem donar-los verdures, de les quals se'n recomanen unes 5 racions al dia.

Per postres o per a l'esmorzar o el berenar és important habituar-los a prendre fruita de temporada; amb unes 5 racions diàries n'hi haurà prou per donar-los les vitamines i els minerals necessaris.

Les begudes en els infants de 3 anys

Per acompanyar els àpats, l'infant ha de beure aigua, com a mínim uns 1.300 ml al dia. L'aigua és fonamental per a les criatures, ja que s'han de mantenir hidratades i han de recuperar el líquid que perden amb la suor, l'orina i els excrements. Aproximadament el 70 % del pes dels nadons és aigua, i la llet materna els aporta tota la hidratació que necessiten, però a partir de la diversificació alimentària és necessari que els donem aigua extra.

Per hidratar-los i alhora aportar-los vitamines, pots donar-los sucs de fruites naturals de fruita espremuda i evitar els sucs envasats, que són massa ensucrats i contenen conservants. També pots fer batuts per al berenar que continguin galetes, fruites i llet.

Com es prepara?