{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat
dificultat
{{articleDetail.image[0].alt}} {{articleDetail.image[0].alt}}
{{image.alt}} {{image.alt}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

Durant el primer any de vida del nadó, la llet constitueix un aliment primordial i l'Associació Espanyola de Pediatria recomana la lactància materna (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-lactancia-materna/) exclusiva fins als sis mesos com a mínim.


Les propietats de la llet materna


La llet materna no només és natural, sinó que, a més, és única, ja que és diferent d'una persona a una altra i canvia durant les etapes de la lactància segons les necessitats del nadó. Mentre el nounat s'alimenta de llet materna, està prenent diversos tipus de llet amb propietats i nutrients diferents: calostre, de transició, madura i hipermadura. Al final de la presa, la llet té més quantitat de greix perquè el nadó quedi ben tip.


Quan pot començar a menjar més coses?


A partir dels sis mesos podem començar a introduir en la seva dieta un altre tipus d'aliments, ja que a partir d'aquesta edat amb la llet materna no en té prou, perquè no li aporta el ferro (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-importancia-hierro-alimentacion-bebe/) que necessita a aquesta edat, i el que tenia reservat provinent de la mare s'ha esgotat.


Pautes per dur a terme l'alimentació complementària


A l'hora d'introduir aliments, hem de seguir les pautes del pediatre per evitar intoleràncies i possibles al•lèrgies als nous aliments. Ja deus saber que el teu fill pot menjar amb cullera a partir del moment en què pugui seure dret a la trona o en una cadireta. Per norma general, et farà senyals que està preparat per menjar sòlids (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-bebe-preparado-para-comer-solidos/).


Amb l'alimentació complementària (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/etapas/la-alimentacion-complementaria/) el teu fill ja podrà començar a prendre un tipus de llet més adaptat a les seves necessitats nutricionals d'aquesta etapa. Es tracta de la llet de continuació (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-leche-de-continuacion/), que li aporta més vitamines i minerals que la llet de vaca (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-leche-de-vaca-bebe/ ), i més greixos essencials (omega-3 i omega-6) que l'ajudaran a créixer i desenvolupar-se.


I què li dono?


Les primeres vegades que el tinguis assegut a taula has de tenir en compte que és més important la varietat que no pas la quantitat. Intenta que accepti els nous gustos i que s'acostumi a les textures; que no s'atipi d'un sol aliment.


Cereals


El primer aliment sòlid recomanable són els cereals (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-primeros-cereales-dieta-bebe/) sense gluten (blat de moro, soja, arròs, tapioca), barrejats i triturats amb llet materna o de continuació, en una textura semiclara. A poc a poc podràs anar augmentant-li la quantitat de cereal per crear una textura més espessa. Els cereals li aportaran hidrats de carboni complexos i seran la seva principal font d'energia. A partir dels 7 mesos podràs afegir a la seva dieta els cereals amb gluten, fins i tot amb galetes (sense ou, que s'introdueix posteriorment) i pa per anar tastant noves textures. Li encantarà llepar aquests aliments.


Verdures i fruites


Al migdia, per valorar la seva tolerància al llarg de les hores següents, has d'introduir les verdures (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-sus-primeras-verduras/) i afegir-li cada 3 o 4 dies una verdura nova. Comença pel carbassó o les mongetes tendres, que són les més suaus, acompanyades de patata. I més endavant podràs afegir-hi carbassa, porro i pastanaga. Per preparar-les, pica la verdura i cou-la suaument, després tritures la barreja i hi afegeixes una culleradeta d'oli d'oliva (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-aceite-de-oliva-bebe/) per garantir l'aportació de greix al seu plat. Amb les primeres verdures el nadó també tolerarà el pollastre cuit i triturat, que li aportarà fonamentalment proteïnes.


Un altre dels grups d'aliments que podrem afegir a la seva dieta serà la fruita en puré (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-introduccion-frutas-dieta-bebe/) quan ja hagi acceptat la verdura. Comença amb suc de taronja natural i rebaixat amb una mica d'aigua, servit en un got. A partir dels 5 o 6 mesos pots introduir-hi el plàtan, la poma, la pera i la taronja, sempre pelats, cuits i triturats en una textura semilíquida al principi i més espessa després. Quan hagi acceptat tota aquesta fruita ja podràs fer-li purés d'aquestes fruites pelades, madures i triturades (sense coure). Les fruites li aportaran hidratació, vitamina C, antioxidants naturals, fibra i sucres naturals. A partir dels 13 mesos ja podrà prendre síndria, meló, raïm… i quan hagi acceptat això podrà prendre fruites del bosc i la resta de fruites tropicals.


Carn, peix i ou


Pel que fa a la carn i els primers peixos (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-carnes-y-pescados-bebe/), hem d'esperar fins als 7 mesos per donar-li vedella, i un mes més tard, xai i pernil dolç, afegits als purés de verdures o bé trossejats al plat. A partir dels 15 o 16 mesos ja podrem donar-li els primers embotits.


Pel que fa al peix, cal esperar fins als 10 o 11 mesos, començant per lluç, gall o llenguado i més tard, cap als 15 mesos, el peix blau (tonyina, sardina, salmó i arengada).


A partir del desè mes, el nadó ja podrà prendre ou, però cal vigilar molt amb la manera com l'introduïm en la seva dieta, ja que és un aliment especialment al•lergogen per als nadons. Pots consultar l'article de la introducció de l'ou (http://www.alimentasonrisas.es/ca/miprimerdanone/blog-darle-huevo-primera-vez/) per tenir més informació.


Llegums


Als 13 mesos el nadó podrà tastar els primers llegums (llenties i cigrons). Què per què hem d'esperar tant a donar-n'hi? Perquè són relativament difícils de pair. Fes-los-hi aixafadets i amb una mica d'oli d'oliva. Els llegums li donaran proteïnes (encara que no siguin equiparables a les que aporten la carn i el peix) i ferro. Per facilitar l'absorció del ferro en l'organisme del teu fill, fes-los amb algun aliment que porti vitamina C (tomàquet, fruites cítriques o el seu suc).  


Lactis


Els iogurts tradicionals (els que porten llet de vaca) i els formatges tous s'introdueixen a partir dels 18 mesos, com també la llet de vaca.


No hem d'oblidar que durant el període d'introducció d'aliments l'aportació de calci s'ha de mantenir durant tota la infància. Tant si és a través de llet materna com de continuació i posteriorment de vaca, en forma líquida o de productes fermentats (iogurts infantils o Mi Primer Danone) hem d'assegurar-nos que el nadó pren mig litre diari de lactis.  


Tot i que hi ha més o menys un ordre preestablert d'aliments per introduir i uns mesos assignats a cada un, tot depèn del desenvolupament del teu fill, dels seus progressos a taula i de la seva adaptació a les noves textures i gustos. Per això, consultar el pediatre t'ajudarà més a l'hora de saber quins aliments li convenen segons l'etapa en què es trobi.



Com es prepara?

TEMAS
{{freetag}}

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre