{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

Des del moment en què sabem que serem pares o mares, neix dins nostre un instint protector cap al nostre fill que ja no desapareixerà mai. No obstant això, a mesura que els nens creixen hem d’aprendre a deixar anar la corda a poc a poc, a donar-los més independència, a deixar-los fer coses sols… En definitiva, hem de fomentar la seva autonomia. I com podem fer-ho? A partir de quina edat es pot desenvolupar l’autonomia infantil? Aquí trobaràs alguns consells per fer-ho!

L’autonomia dels nens

L’autonomia és l’educació cap a la independència. Si volem que els nostres fills de grans siguin persones responsables i autònomes, és ideal que comencem a inculcar-los aquestes qualitats des de la infància. És clar que els nens necessitaran la nostra ajuda per poder fer infinitat de coses els primers anys de vida, però a poc a poc n’hi haurà prou amb la nostra supervisió a mesura que aprenguin a fer-les solets.

Un dels errors que solem cometre com a pares i no acostumem a ser-ne conscients és que ens anticipem a les seves accions. Perquè tenim pressa, per falta de paciència o simplement perquè subestimem la capacitat dels nostres fills, al final acabem fent algunes de les seves tasques: lligar-los els cordons, fer-los els deures, prendre algunes decisions… L’única manera que hi ha perquè els nens comencin a ser més autònoms, és deixar que facin coses, que s’equivoquin i que n’aprenguin.

Consells per reforçar l’autonomia infantil

Encara que no t’ho creguis, podem inculcar autonomia als nostres fills des que són nadons. La qüestió és valorar per quines activitats poden començar i com els podem ajudar. Aquí tens alguns consells per reforçar l’autonomia infantil:

Valora la capacitat del teu fill

Com dèiem, potser l’estàs subestimant i creus que no és capaç de portar a terme tot sol alguna tasca que li assignes. O potser encara no n’ha après i l’estàs pressionant massa.

Deixa que s’equivoqui

Ho hem d’anar assimilant, sobretot quan els nens comencen a créixer i arriben a edats més o menys complicades, com l’adolescència. Encara que nosaltres sapiguem que la decisió que han pres no és la més encertada o prevegem un resultat negatiu, ells necessiten prendre les seves pròpies decisions, equivocar-se i aprendre’n. Per tant, l’ideal és que els aconsellem sense arribar a impedir que decideixin ells.

Explica-li com es fa:

Ja siguin tasques com desparar la taula, vestir-se sols, preparar-se l’esmorzar, fer-se el llit… Primer hem de mostrar-los com es fa. Recorda que els nens quan són petits aprenen mitjançant la imitació, per tant tu seràs el seu millor exemple!

Anima’l:

  • Com tothom, els nens no neixen ensenyats. Cada pas és un petit assoliment per a ells, per això és convenient que els motivem i els animem a continuar practicant fins que les coses els surtin.

Escolta’l i tingues paciència:

  • Resol els seus dubtes, encara que et pregunti el mateix moltes vegades i que hagis de repetir sempre la mateixa explicació. També t’animem a tenir paciència fins i tot en els moments en què tens molta pressa. Probablement t’ha dit moltes vegades: “Ja ho faig tot sol, que ja sóc gran”, oi? Doncs endavant! Deixa que ell mateix ho intenti. És un signe de motivació i, per tant, l’estarem ajudant a fomentar l’autonomia.

Activitats per reforçar l’autonomia infantil

Com hem dit, podem fomentar l’autonomia infantil des que són nadons. Per exemple, a l’hora de menjar. A partir dels sis mesos els infants ja poden combinar aliments sòlids amb la lactància. Podem oferir-los trossos de menjar (fruita, pasta, galetes, etc.) adaptats al seu puny perquè ells solets puguin posar-se’ls a la boca i menjar.

A mesura que creixen podem anar deixant que ells sols facin activitats com ara:

Recollir les joguines:

 Des del més bàsic, és a dir, desar-les a la caixa o bagul, i avançar a poc a poc amb la neteja: passar el drap per l’escriptori, escombrar el terra…

Fer-se el llit

Inculcar-los l’hàbit de deixar el llit fet abans d’anar a l’escola al matí pot resultar positiu. Ensenya-li com ha d’estirar els llençols i tapar el coixí. Li costarà bastant i haurà de practicar de valent, però val la pena!

Hàbits d’higiene

Començant per raspallar-se les dents solets. Després podem avançar amb l’aprenentatge a la banyera, per exemple. Ensenya-li a ensabonar-se i a esbandir-se i deixa que ho faci ell.

Vestir-se

Les presses de bon matí faran que vulguis lligar-li tu els cordons de les sabates i cordar-li l’abric per sortir disparat de casa. Ho entenem, no vols fer tard a l’escola ni a la feina, però és una de les coses que podem deixar que facin els nens sols. D’altra banda, pensa que és fonamental, perquè a l’escola segur que les sabates se li deslligaran després de tant jugar i haurà de posar-se i treure l’abric un munt de cops al dia, cada vegada que surti i torni del pati. I tu no hi seràs per fer-li-ho, oi?

Preparar-se el berenar

És una bona manera d’introduir-los en la cuina, ja que el berenar no acostuma a requerir plats complicats o laboriosos. Ensenya-li a preparar-se un bol de cereals amb llet, un sandvitx, un entrepà, a pelar la fruita… També pots començar per oferir-li el berenar amb estris adaptats per a ell, com un got amb broc perquè pugui beure’s el suc tot sol sense que li’n caigui, o Danonino, un lacti divertit i adaptat als nens, que poden portar i prendre’s solets.

Hi ha moltíssimes activitats que els nens poden començar a fer sense ajuda a mesura que creixen, només hem de valorar quines, ensenyar-los com fer-les i estar al seu costat per motivar-los i acompanyar-los en el desenvolupament de la seva autonomia.

Com es prepara?

TEMAS
{{freetag}}

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre
Danone utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar la seva experiència de navegació, realitzar tasques d'analítica i mostrar continguts d'acord als teus interessos. Si continues navegant, entenem que acceptes la nostra política de cookies.