{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat
dificultat
{{articleDetail.image[0].alt}} {{articleDetail.image[0].alt}}
{{image.alt}} {{image.alt}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

Donar el pit a un fill o una filla que acaba de néixer, durant diversos mesos, és una de les experiències més boniques que ens pot oferir la vida.

En un altre article ja vam veure preguntes de pares novells sobre la llet materna i en aquest article expliquem en profunditat diversos aspectes relacionats amb la lactància: durant quant de temps és recomanable que donem el pit al nadó? Quins són els beneficis de la llet materna? Quina és la composició de la llet materna? I la de la lactància artificial? Veureu que, avui, mares i pares podreu aprendre moltes més coses sobre lactància materna.

Però avui ens centrarem en l’alimentació de la mare durant la lactància. La seva dieta és fonamental, perquè gran part de la composició de la llet materna en dependrà i perquè, a més, l’ajudarà a recuperar-se ràpidament del part i a aconseguir més plenitud física.

En primer lloc, hem de tenir present que es necessita una alimentació enriquida per aconseguir una secreció làctia òptima. És a dir, durant la lactància, les necessitats energètiques, nutritives i hídriques de la mare es veuen augmentades.

Com que la mare necessita més líquid, és fonamental augmentar la quantitat que n’ingereix diàriament, a través de l’aigua, però també de begudes nutritives i saludables, com la llet; begudes vegetals, com ara la de soja; iogurt líquid; orxata de xufla; fruita; liquats vegetals; sucs de fruita naturals o brous.

El més important durant la lactància és seguir una dieta equilibrada i tenir presents aquests aspectes:

  • Proteïnes: és aconsellable augmentar lleugerament l’aportació de proteïnes respecte a la dieta del final de l’embaràs, sobretot augmentant el consum de peix.
  • Calci: les necessitats d’aquest mineral augmenten durant la lactància, atès que el calci és un nutrient que necessita el nadó i també la mare. Per això és molt important assegurar-se’n una ingesta de 1.200 mg al dia. El trobem en més quantitat en lactis i derivats, verdures de fulla verda, fruita seca i també en productes enriquits.
  • Vitamina D: és molt important prendre aliments rics en vitamina D durant aquesta etapa, perquè ajuda a fixar el calci als ossos. Està present en el peix blau, en els lactis i els productes enriquits, i en l’ou.
  • Betacarotens (precursors de la vitamina A): la concentració d’aquesta provitamina, sobretot els primers dies després del part, s’afavoreix amb una alimentació rica en vegetals, en especial els de colors ataronjats, grocs i rogencs.
  • Seleni: la llet materna representa una sortida important d’aquest mineral de l’organisme matern, així que, perquè la lactància no suposi una pèrdua o una baixada substancial d’aquest oligoelement per a la mare, és fonamental mantenir-ne l’aportació adequada. El seleni es troba en el marisc, el peix blau, els ous, els llevats, els bolets, els alvocats i els cereals integrals, però els nivells en els cereals depenen del sòl on s’hagin cultivat.
  • Ferro: és molt convenient continuar fent una dieta molt alta en ferro, sobretot durant els primers mesos després del naixement, per recuperar-se de la pèrdua durant el part. Trobem ferro en el peix, la carn, el marisc, el rovell de l’ou, els llegums, les verdures de fulla verda, la fruita seca i els cereals que s’han enriquit d’aquest mineral.
  • Magnesi: se’n necessita, fins i tot més que durant l’embaràs. Per això, el consum de fruita seca i de llegums és molt necessari.
  • Iode: la presència d’aquest mineral en la llet materna depèn de la quantitat que la mare n’ingereixi a través de la seva alimentació. Els primers mesos de vida del nadó comporten un gran desenvolupament del cervell, amb un augment important de la massa cerebral. El iode és la substància bàsica que assegura una maduració intel·lectual i neuromotora òptimes. Així doncs, la dieta materna ha de ser rica en productes del mar: peixos, mariscos i algues.
  • Greixos o lípids: els greixos de la llet materna estan estretament relacionats amb els de l’alimentació de la mare. De manera que, per a ella, és fonamental una alimentació amb molta aportació d’olis vegetals saludables (3 o 4 cullerades soperes d’oli d’oliva al dia, fruita seca, llegums, etc.), controlant l’excés de greixos d’origen animal, per aconseguir una millor qualitat de la llet. Per al nadó, els àcids grassos són primordials per a la constitució del cervell i de les neurones.
  • Altres vitamines i minerals: la dosi corresponent s’afavoreix amb una alimentació materna variada i rica en verdures, hortalisses, fruita i cereals integrals. Les necessitats de vitamina A augmenten moltíssim durant la lactància, de manera que esdevé indispensable el consum continuat de peix (especialment de peix blau), de vegetals i de productes lactis, com el iogurt.

Per a totes les dones lactants, però especialment si la mare té restrenyiment després del part, es recomana augmentar la dosi de fibra, amb un consum més alt de vegetals i de cereals integrals, i el consum de iogurt, en especial el iogurt tipus bífidus. Si, a més a més, afegeixen al iogurt llavors de lli, la quantitat de fibra també augmenta. La fibra no s’assimila i, per tant, no passa a la llet materna.

Contràriament a tot el que acabem de dir, cal tenir en compte que s’han d’evitar els aliments següents:

  • Aliments que poden modificar el gust de la llet materna: grans quantitats d’espàrrecs, carxofes, all, ceba, api o porros. Un altre aspecte meravellós de la llet materna és que canvia de gust depenent del que mengi la mare, per això cal vigilar i no prendre grans quantitats d’aliments de gust fort, perquè contenen substàncies molt aromàtiques que, tot i no ser gens perjudicials per al petit, sí que li poden donar a la llet un gust especial.
  • Si el nadó fa les deposicions clares, té gasos o malestar intestinal,elimineu els espinacs i les taronges de la vostra dieta.
  • Begudes amb cafeïna, cafè, te, refrescos de cola i, per descomptat, alcohol i tabac: totes aquestes substàncies passen a la llet i són contraproduents per al petit lactant. Podem optar per cafè descafeïnat o begudes sense cafeïna.

Si és que cal, després de la lactància és el moment ideal per perdre l’excés de pes guanyat durant l’embaràs, però mai abans de la lactància ni durant aquesta etapa.

O potser aquest no és el vostre cas? Que el que us esteu plantejant encara és ser pares i quedar-vos embarassades? Llavors us interessa aquest altre apunt sobre com ha de ser l’alimentació abans de l’embaràs. Prepara’t per a l’embaràs!

Com es prepara?

TEMAS
{{freetag}}

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre
Danone utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar la seva experiència de navegació, realitzar tasques d'analítica i mostrar continguts d'acord als teus interessos. Si continues navegant, entenem que acceptes la nostra política de cookies.