{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

És veritat que a casa hem de seguir les pràctiques correctes d’higiene alimentària tot l’any, però durant els mesos més calorosos encara més, perquè la calor és un dels factors que més influeix en el deteriorament dels aliments. Per això, segur que us sona allò que diu «a l’estiu hem de vigilar més amb productes com la maionesa o l’ou», i és ben cert.

Així que ara veurem què és el més important que cal tenir en compte per a aquests mesos estiuencs:

1. Mantenir la netedat: és fonamental que ens rentem sempre les mans, i que ho fem bé, tant abans de començar a manipular aliments com diverses vegades al llarg de la preparació. D’altra banda, també hem de netejar acuradament les superfícies i els estris que utilitzem.

2. Conservar el menjar en recipients tancats hermèticament: així és com garantim la màxima seguretat dels aliments que guardem a la nevera. Si encara no l’heu vist, us pot anar bé llegir aquest apunt sobre com s’han d’organitzar els aliments a la nevera per garantir-ne la seguretat i la higiene.

http://www.alimentasonrisas.es/es/salud/nutricion-dieta/organiza-alimentos-nevera.html

3. Draps de cuina i fregalls: els microorganismes s’hi transporten i s’hi acumulen, hem de tenir-los molt nets i renovar-los sovint.

4. Separar els aliments crus dels cuinats: una de les pautes imprescindibles que cal tenir en compte sempre a la cuina. Hem d’evitar utilitzar els mateixos estris, com ganivets o fustes de tallar, per manipular aliments crus i per manipular els que ja estan cuinats i preparats per a ser consumits. Així evitarem que, sobretot la carn crua o el peix cru i els sucs que desprenen, contaminin, durant la preparació o l’emmagatzematge, aliments que no hem de coure abans de consumir, com ara la fruita o hortalisses.

5. Coure, cuinar, rostir o fregir completament: una cocció correcta és necessària per a una bona seguretat alimentària. Per això hem de coure bé els aliments, perquè no quedin crus per dins. Així ens assegurem que tot el producte assoleix una temperatura de com a mínim 70 °C, que és la temperatura a partir de la qual podem garantir la innocuïtat. Així doncs, hem de fer especial atenció als trossos grans de carn, als pollastres sencers o a la carn picada. Les sopes i els guisats han d’arribar al punt d’ebullició.

6. Mantenir a la temperatura correcta: tant els aliments peribles, que necessiten nevera, com els aliments cuinats que ens han sobrat, s’han de conservar a una temperatura per sota dels 5 °C. És imprescindible, sobretot a l’estiu, no deixar els aliments cuinats a temperatura ambient durant més de 2 hores. Així que qualsevol resta de menjar que ens sobri l’hem de guardar tancada en un recipient hermètic a la nevera, i escalfar-la bé abans de tornar-la a consumir.

7. No descongelar a temperatura ambient: s’ha de fer a la part baixa del frigorífic, al microones (si té l’opció de descongelar) o sota un raig d’aigua freda. Però no ho hem de fer mai a temperatura ambient, atès que alguns microorganismes es poden multiplicar molt ràpidament en els aliments si es conserven a una temperatura incorrecta.

8. Aigua potable i aliments segurs: hem de seleccionar aliments saludables i frescos per a la nostra dieta diària. Les autoritats sanitàries recomanen no consumir llet no processada crua, és a dir, que no hagi estat pasteuritzada o esterilitzada en indústria; rentar bé fruites i hortalisses, especialment les que vulguem menjar-nos crues, i no consumir aliments peribles després de la data de caducitat indicada.

9. Compra: durant tot l’any és important deixar els aliments de nevera i congelador per al final de la compra, i a l’estiu encara més. Amb això i l’ús de bosses isotèrmiques aconseguim respectar la cadena del fred i així evitem la proliferació de microorganismes no desitjats fins que arribem a casa.

10. Ou: com dèiem al principi, a l’estiu és essencial vigilar, a casa, amb les salses que continguin ou cru, com la maionesa. Com ja vam veure en l’article sobre com preparar i conservar aquesta salsa, hem de descartar els ous que estiguin bruts per fora, vigilar que no caigui gens de closca en la barreja i, si ens sobra part de la salsa, conservar-la en un recipient ben tapat i al frigorífic durant un màxim de 24 hores (després és millor llençar-la). La millor opció és elaborar només la quantitat de salsa que necessitem i utilitzar-la immediatament. En la restauració professional no existeix aquest risc, perquè l’ús d’ou cru està prohibit per llei des de fa anys i s’utilitzen ovoproductes.

Amb la pràctica d’aquestes normes d’higiene elementals que hem vist, estarem tranquils pel que fa a la seguretat alimentària durant els mesos més calorosos de l’any. 

Gaudiu de l’estiu!

Com es prepara?

TEMAS
{{freetag}}

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre
Danone utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar la seva experiència de navegació, realitzar tasques d'analítica i mostrar continguts d'acord als teus interessos. Si continues navegant, entenem que acceptes la nostra política de cookies.