{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat
dificultat
{{articleDetail.image[0].alt}} {{articleDetail.image[0].alt}}
{{image.alt}} {{image.alt}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

El pa és l'aliment que ens ocupa avui: us parlaré dels ingredients i els nutrients que ens aporta, les diverses classes de pa i les diferències entre unes i altres, quin és més recomanable en cada situació, etc. I també sobre la importància del pa en l'esmorzar! N'heu menjat moltíssimes vegades, però voleu saber més coses sobre el pa? Doncs aquí ho teniu!

El pa és, essencialment, una barreja de farina, aigua, llevat i sal, en les proporcions adequades, pastat, fermentat i cuit al forn de la forma correcta. Precisament per la seva senzillesa i, paradoxalment, per la seva riquesa en nutrients, ha estat considerat des dels temps més remots i per moltes civilitzacions l'aliment per excel·lència. El mateix nom ho indica: Primer Aliment natural. El pa conté una gran quantitat de nutrients: hidrats de carboni, proteïnes, vitamines, minerals i fibra.          

De tots els països europeus, Espanya és un dels que té més tradició fornera. La península Ibèrica reuneix una enorme varietat de pans, que reben noms diferents segons la regió d'on procedeixen, la història, el format i la tradició. Tenim més de tres-cents tipus de pans tradicionals. Com per exemple:

  • Boroña asturiana: pa de blat de moro dens, de color fosc i una mica dolç, també anomenat borona o barra gallega a Galícia.
  • Pa d'espelta (varietat de blat): típic d'Astúries i de gust molt intens. Té cada vegada més acceptació.
  • Pans de caserío: del País Basc, elaborats amb blat fosc, són de molla esponjosa i pesant.
  • Pa de rigüelto: el trobem a Múrcia. És una barreja de panís (blat de moro) i blat, de molla groguenca i densa i gust d'ametlles amargues.
  • Pa de mill: també de barreja de blat i blat de moro, de les Illes Canàries.
  • Candeales: Andalusia, Extremadura i les dues Castelles són terres riques en blat, on han arrelat tradicionalment els pans bregats, de molla dura. La influència d'aquests gustos s'estén, evidentment, a Madrid i, fins i tot, a Cantàbria.
  • Sense molla o de molla seca: andalusos, cruixents i excepcionals des del punt de vista gastronòmic.
  • Pans de 'flama': de molles esponjoses i de terres molt riques en blats, com Catalunya, Aragó, Navarra, la Rioja, València i Múrcia.
  • Barres: sens dubte, les reines del pa a Espanya. La majoria d'aquestes peces es fan, depenent dels llocs, de molla dura o tova, depenent dels gustos i dels costums.

Amb tanta varietat, no teniu excusa per no triar el que us vingui més de gust en cada moment! Per a cada persona i ocasió trobareu el pa més recomanable. Per exemple:

  • Si voleu ingerir poques calories: pa de blat d'espelta (d'espiga i gra petits), el pa amb cereals, etc.
  • Si voleu prendre més fibra: pa integral, que és més saciant perquè aporta més fibra.
  • Si voleu energia per fer exercici físic: pa blanc torrat, pa de motlle, etc.
  • Si voleu que agradi més als nens: podeu fer servir pa de motlle, panets tous tipus brioix, etc.

Un entrepà per esmorzar és bàsic per a tota la família perquè us garanteix l'energia necessària per afrontar el matí i aconseguir un bon rendiment al col·legi, a la feina o als estudis. És essencial buscar alternatives diverses per menjar cada matí un bon esmorzar: pa de motlle integral, amb vegetals i ou; torrades amb oli i pernil; amb tomàquet, mozzarella i orenga; amb escalivada i olives; pa de cereals amb salmó fumat i crema de formatge, etc. El que més us agradi!

Es tracta de ser imaginatius i que triï el paladar! Voleu tastar receptes innovadores de pa i yoghourt?

Ja veieu que amb el pa hi ha una pila de possibilitats! D'altra banda, us heu plantejat alguna vegada fer pa a casa? Cada dia trobem més informació que explica com fer pa a casa. Temps i ganes són els ingredients que arrodoneixen el procés d'elaboració d'un bon pa. No és difícil, però cal respectar cada pas:

  • Per començar, barregeu els ingredients.
  • Després, comenceu a pastar la massa.
  • Quan la massa és molt fina, ja està a punt. En feu una bola i la deixeu reposar.
  • Peseu la massa i la dividiu.
  • Amb cada porció feu una altra bola i torneu-la a deixar reposar.
  • Doneu forma a la massa.
  • Deixeu que fermenti i feu un tall als pans.
  • Cap al forn!

Quan ja domineu la recepta bàsica, podeu començar a fer proves amb diferents farines, aigua i altres ingredients com mel, panses, poma, farina de llegums, etc.

Us convido a tastar-ho i a dir-me quin pa preferiu vosaltres o com us agrada menjar-lo!

I no oblideu que… juntament amb un lacti com llet o yoghourt i una fruita, el pa és part fonamental d'un esmorzar complet per a tota la família!

Com es prepara?

TEMAS
{{freetag}}

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre