{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat
dificultat
{{articleDetail.image[0].alt}} {{articleDetail.image[0].alt}}
{{image.alt}} {{image.alt}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

Pizzes, pastes i arrossos són els plats protagonistes de la gastronomia italiana, i agraden tant que aquesta cuina s’ha estès per gran part del món. Les trattories són els clàssics restaurants d’Itàlia on pots gaudir d’aquestes delícies italianes tan tradicionals. Si vols cuidar la teva alimentació, avui et dono consells per menjar d’una manera saludable “a la italiana”.

A Itàlia els àpats se solen servir en quantitats generoses. El menú clàssic italià consta de quatre plats: antipasto (entremesos com verdures o embotits), primo piatto (primer plat d’arròs o pasta), secondo piatto (segon plat de carn o peix) i dolce (postres). Si creus que per a tu és massa menjar, pots compartir els plats. La pizza, com a excepció, normalment és plat únic.

Si vols cuidar-te prenent els plats més típics d’Itàlia pots fer aquesta combinació: un plat de verdura o amanida, amb pasta, pizza o arròs.

Hi ha pasta de moltes formes i colors: macarrons, espaguetis, trenette (tallarines), i varietats farcides com raviolis, tortel·linis, cappelletti o caputxetes, pansotti, lasanya… Totes acompanyades d’apetitoses salses. Perquè el plat sigui més lleuger pots triar pastes no farcides, amb salses baixes en greixos, com la napolitana, que està feta a base de tomàquet, verdures i orenga. A més a més, per a un àpat complet, pots demanar pasta amb proteïnes. Per exemple, amb salsa bolonyesa,que aporta carn, o bé espaguetis amb marisc. Si porten cloïsses s’anomenen spaghetti alle vongole; amb musclos, alle cozze, i amb eriçons de mar, ai ricci.

Entre les pizzes n’hi ha amb masses més fines o més gruixudes, com la típica calzone, que és una pizza que es tanca sobre la mateixa base. I s’enriqueixen amb una pila infinita de possibles ingredients. Com que la pizza acostuma a ser plat únic, la quattro stagioni és molt adequada, ja que conté ingredients de cada estació de l’any. Per exemple, bolets i ou dur (hivern), olives i carxofes (primavera), salami i pebrot (estiu), tomàquet i mozzarella(tardor). Si vols reduir l’aportació de calories, intenta escollir la massa més fina i les especialitats més lleugeres, com la marinara (amb tomàquet i orenga)o vegetals amb verdures.

Pel que fa a l’arròs, el protagonista és el risotto, un plat que combina aquest cereal amb formatge. Si a més a més demanes una amanida, pots intentar que inclogui gambes, anxoves, tonyina… o algun altre component proteic.

En cas que el teu àpat ja contingui peix o carn, pots fer una altra combinació de menú i acompanyar-lo amb un plat de verdures o amanida, i complementar-ho amb una mica d’arròs o pa. Si a la carta no ho indica, pregunta si la carn o el peix inclouen alguna salsa. Si és així, demana que la serveixin a part, d’aquesta manera controles quanta en prens.

També hi ha pans italians fantàstics, com el crescentina o la focaccia. Aquest últim és un pa pla cobert amb herbes (romaní) i aliments com verdures, olives, formatge… Està boníssim!

Altres clàssics d’Itàlia són la lasanya i la piadina. Si vols menjar lasanya, recorda que pots demanar-la amb carn o amb verdures. Si de segon plat tries carn o peix, serà millor la de verdures. La piadina és una massa fina que s’acostuma a omplir de verdures, embotit, formatge… La pots acompanyar amb una amanida.

Finalment les postres. Una de les millors opcions és la fruita. No obstant això, si tens ganes de provar les seves especialitats, pots demanar postres italianes tradicionals per compartir. Les més típiques són una taula de formatges variats o el tiramisú, un pastís amb cacau, cafè i formatge.

I no m’agradaria acabar sense abans aconsellar-te que gaudeixis de les delicatessen de la cuina italiana. Em refereixo als embotits,com els formatges (Parmigiano Reggiano, mozzarella de Búfala…) i el pernil (al nord del país és famós el pernil de Parma o San Daniele), i els condiments. Destaquen les espècies (sobretot l’orenga al sud d’Itàlia), el vinagre balsàmic de Mòdena, i la tòfonad’Alba que intensifica els plats amb una aroma i un sabor inconfusibles.

Mmmmmm! Bon profit! J

Laura

Experta en alimentació de Vitalinea

Com es prepara?

TEMAS
{{freetag}}

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre