{{articleDetail.tags[0]}}

{{articleDetail.title}}

dificultat
dificultat
{{articleDetail.image[0].alt}} {{articleDetail.image[0].alt}}
{{image.alt}} {{image.alt}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}

TEMAS
{{freetag}}

{{articleCapitalLetter()}}

TEMAS
{{freetag}}

Ingredients

  • {{ingredient.ingredient}} {{ingredient.quantity}} {{ingredient.unit}}



TEMAS
{{freetag}}

Abans d’il·luminar una mica més aquest tema, comencem pel principi: què és el colesterol? Es tracta d’una substància de la família dels lípids que es troba de forma natural al nostre organisme i que és essencial, perquè entre les seves funcions es troba la de produir hormones, com ara l’estrogen i la testosterona, o la de protegir les nostres cèl·lules, formant-hi una membrana al voltant. Encara que els aliments ens aporten part de colesterol, gran part d’aquesta substància la produeix el nostre propi fetge.

Els nivells de colesterol es mesuren en mil·ligrams per decilitre de sang (mg/dl). Un excés de colesterol pot fer que se’ns acumulin greixos a les artèries. Hem de procurar mantenir el nivell de colesterol HDL alt i el colesterol LDL baix. Perquè no tinguis dubtes sobre aquest tema, a continuació t’expliquem quants tipus de colesterol hi ha, quin anomenem bo i quin dolent, i com actua cadascun d’ells.

Diferències entre cada tipus de colesterol

Parlem de diferents tipus de colesterol en relació amb la funció de cadascun d’ells a l’organisme. Una tipologia bàsica i funcional del tipus de colesterol seria la següent:

  • Colesterol HDL (colesterol bo)
  • Colesterol LDL (colesterol dolent)
  • Colesterol VLDL

Colesterol HDL

El colesterol HDL és el que s’acostuma a conèixer com a colesterol bo, perquè aquest tipus de colesterol compleix una funció positiva per a l’organisme. L’objectiu del colesterol HDL (lipoproteïna d’alta densitat) és eliminar els greixos que se’ns acumulen dins de les artèries i transportant-los al fetge, on s’eliminen i s’expulsen de l’organisme. Mantenir un nivell alt de colesterol HDL és essencial per aconseguir un bon manteniment de les artèries i, per tant, una bona salut cardiovascular.

Colesterol HDL alt

El nivell ideal d’aquest tipus de colesterol és el que està per sobre dels 35 mg/dl en el cas dels homes, i dels 40 mg/dl en el cas de les dones. Tenir un nivell elevat de colesterol HDL ens ajuda a protegir-nos de les malalties cardíaques. Per mantenir els nivells òptims d’aquest tipus de colesterol és aconsellable practicar exercici físic i mantenir una bona alimentació en què consumim greixos saludables.

Com podem augmentar els nivells de colesterol HDL?

  • Fent esport regularment, especialment exercicis aeròbics, com la natació, el ciclisme o el running, atèsque milloren la circulació de la sang. Si no tenim temps per fer-ho, recorda que caminar trenta minuts al dia és suficient per allunyar-nos del sedentarisme.
  • Seguint una alimentació equilibrada en què augmentem el consum d’aliments rics en àcids grassos omega-3, com ara el salmó, la tonyina, el verat o les sardines, per exemple.
  • Reemplaçant les greixos saturats per monoinsaturats i poliinsaturats, presents als olis d’origen vegetal, en fruites com l’alvocat o a la fruita seca, com ara les ametlles o les nous.
  • Allunyant els mals hàbits, com el tabac, el sedentarisme o el consum de sucres refinats.
  • Disminuint la sal en els àpats i, si en fem servir, assegurant-nos que és iodada.

Colesterol HDL baix

Es considera que el nivell de colesterol HDL a la sang és baix quan se situa per sota de 40 mg/dl. Això té com a conseqüència una mala regulació dels greixos, que se’ns poden acumular a les artèries, formar-hi plaques i impedir una bona circulació de la sang.

El factor genètic influeix en els nivells de colesterol. Per això és important parar esment als nens, sobretot si es tenen antecedents familiars. Inculcar-los uns hàbits de vida saludables i allunyar-los del sedentarisme són dos factors vitals per prevenir possibles riscos.

Colesterol LDL, el colesterol dolent

A aquest tipus de colesterol se’l titlla de dolent, perquè compleix la funció contrària que l’HDL.Aquesta lipoproteïna de baixa densitat transporta el colesterol des del fetge fins als teixits corporals. La seva funció és necessària i essencial per al funcionament correcte de l’organisme. A més de colesterol, també transporta els greixos de què parlàvem anteriorment: els que es poden adherir a les parets de les artèries i obstruir-les. El cos produeix de forma natural aquest tipus de colesterol però l’alimentació, de nou, pot influir en el nivell en què hi sigui present. Al contrari que amb el colesterol HDL, com més baixos siguin els nivells d’LDL, millor.

Colesterol LDL alt

Un excés d’aquest tipus de colesterol se situa per sobre dels 160 mg/dl. És aleshores quan parlem de nivells de colesterol LDL alts en sang.

Per reduir els nivells de colesterol LDL, hem de seguir unes pautes similars a les que hem explicat més amunt. L’exercici físic, l’alimentació saludable i la reducció d’hàbits nocius com ara el consum d’alcohol o tabac són tres factors que ajudaran a aconseguir-ho.

Encara que el cos és qui fabrica aquest tipus de colesterol, hi ha aliments que també ens en proporcionen, especialment els que contenen greixos saturats, com ara els lactis sencers, la mantega, algunes carns, els ous i els productes que inclouen sucres refinats a la seva composició, com la brioixeria industrial. Per això és important que en reduïm el consum tant com puguem.

Colesterol LDL baix

Els nivells més baixos de 100 mg/dl són els que es consideren òptims, encara que, per descomptat, tot depèn de cada persona. En alguns casos, el nivell desitjable de colesterol LDL pot ser fins i tot inferior a 70 mg/dl. Nivells més baixos es poden considerar un colesterol LDL baix. L’important és procurar que el nivell de colesterol LDL mai no superi els 160 mg/dl.

Colesterol VLDL

El colesterol VLDL també s’anomena lipoproteïna de molt baixa densitat. Dins d’aquesta forma de colesterol, s’inclou l’LDL. La diferència entre aquest tipus de colesterol i els dos anteriors és que el VLDL s’encarrega de repartir els triglicèrids, un tipus de greix que el nostre cos absorbeix dels aliments.

El nivell de colesterol VLDL normal està entre 5 i 40 mg/dl, depenent de cada persona. El metge és qui considerarà en quins nivells és alt o baix i explicarà quines pautes cal seguir en cada cas.

Parlant en termes generals, el nivell total de colesterol recomanat és el que no supera els 200 mg/dl. Sempre s’ha de procurar que el colesterol HDL (bo) es mantingui més alt que el VDL (dolent). Val la pena seguir determinats hàbits saludables per mantenir el nostre organisme sa i controlat.

Danacol, amb esterols vegetals, redueix el colesterol entre un 7 i un 10 % de 2 a 3 setmanes amb una ingesta diària d’1,5 a 2,4 g de fitoesterols. No està pensat per a persones que no necessitin controlar la colesterolèmia. No recomanat per a dones durant l’embaràs o la lactància ni per a menors de 5 anys. Consum màxim d’esterols vegetals: 3 g/dia. Mantingueu una dieta saludable amb fruites i verdures. Si preneu medicació, consulteu el metge.

Com es prepara?

Vols publicar un comentari? Registra't o Inicia sessió

Publicar

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre

Mónica naranjo

Los síntomas aparecen frecuentemente después de la ingesta de productos que contienen lactosa.

Respondre

Marta Sánchez

El cuerpo humano está compuesto por un 60% de agua, 18% de proteínas, 6% de minerales y aproximadamente 16% de grasa - esto significa que la proteína es el segundo nutriente más importande de nuestro cuerpo (después del agua).

Respondre